Thursday, August 14, 2008

MARAH!!

termangu aku memandang sepi komputer riba itu

lalu aku diam sendirian sambil melepas pandang ke luar tingkap

tertanya aku sendirian, adakah ia mampu menyelesaikannya

aku binggung ketika cuba untuk merungkaikannya

makin kusut dibuatnya

aku perlu kamu,

aku perlu teman yang mampu memberi sokongan dan galakan

paling tidak menceriakan duniaku walau sementara

arghh...aku mendengus sendirian

terfikir aku untuk lari

tapi kemana dan sampai bila

tiada masalah yang akan selesai jika berbuat demikian

lalu aku cuba mengosongkan otakku

cukup buat sementara 

supaya aku mempunyai kekuatan untuk menghadapinya semula

dunia maya pilihanku

dalam cubaan mencari siapa diriku 

pabila aku pusing memikirkan permasalahan 

yang sering menghantui diriku

 lama mahupun yang baru

ianya seakan menghimpit diri aku

terasa sesak nafasku untuk sejenak

OKSIGEN, bentak ku

tiada siapa yang tampil membantu

aku dilayan tanpa sekelumit perasaan

tatkala aku rasa ingin ketenangan

dalam berkongsi bersama teman

aku diasak teruk dengan dosa2 yang tidak aku lakukan

dia tidak pernah sesal mahupun mengalah

makin ligat menjadi batu api

seolah mencurahkan minyak keatas api

marak makin berapi nyalaannya

hargh....tuiih...

belum cukup memadamkannya

manusia

BODO kerna beranggapan ianya betul

setiap manusia mempunyai ego dan kisah tersendiri

namun tidak semuanya wajar dikongsikan(hanya jika perlu)

tapi tanpa disedari, semuanya didepan mata

sedarkah kamu?

pokok pangkalnya...KEPERCAYAAN

kita kena percaya dan yakin

yang lain kita hanya mampu berserah

tidak perlu dendam dan amarah yang berpanjangan

membuat kita sentiasa resah....gundah gulana

tapi pernah kamu GEMBIRA, tidak katanya

hidup dengan dosa lampau

meniti hari-hari sendiri

18bulan berlalu baru mampu berkata2

ia berlaku disebabkan tidak PUAS HATI

sebab itu tidak pernah sedih

tidak pernah ada kekecewaan yang dialami

aku tersenyum tanpa rasa didalam hati

tanpa menyedari...aku seolah ringan melayang

tanpa BEBANAN

perlukah kita bertalam dua muka?

untuk menyenangkan hati tapi akhir memusnahkan diri

fikirankanlah.... 

MENIPU diatas dendam lampau

tidak membawa kemana-mana

kecuali KEMUSNAHAN

kita seharusnya belajar untuk MELEPASKAN

dunia ibarat roda

tidak selamanya kita diatas sana

percayalah...

tiada siapa yang tidak tertekan

dengan masalah akan tetapi

komunikasi

sekurangnya dapat membantu

luahan yang menenang jiwa dari memberontak

akan tetapi

jika kita hadapi dengan tindakan matang

segala mampu diatasi

jika itu sebuah gurauan

CELAKA tidak mampu menggambarkannya

dan ternyata membuat sekeping hati lara

musnahlah sebuah nilai kepercayaan

pabila ungkitan, kata2 nista dan sumpahan

terpacul dari hujung bibir

benarlah kata pujangga "terlajak perahu mampu diundur, terlajak kata badan binasa"

2 comments:

Hariz Iskandar said...

marah kenapa? jangan marah2 nanti lagi tua..

arielle said...

marah ler.sb ade owg gila suke tuduh tanpa bukti and crk pasal.bikin wa panas jerk